maandag 26 november 2012

Over hectiek, een soepke en een taart met karakter

Mensenlief, wat een week. Retedruk en ondermand op 't werk, deadlines die maar net werden gehaald, het lijf dat tegen werkte (don't ask), enzovoort enzoverder.

Meestal plofte ik 's middags uitgeteld neer in de zetel en was ik al blij dat ik mijn gezin 's avonds iets te eten kon voorzetten (en JA, daar hoorden diepvriespizza en kant-en-klare lasagne bij). Kortom: geen inspiratie en ook geen energie over om uitgebreid te staan koken en op zoek te gaan naar nieuwe gerechten. Dus... bleven de peterseliewortel en de rode kool uit mijn pakket van vorige week liggen wachten op betere tijden.

Gelukkig bestaat er zoiets als weekends, en zaterdag ging ik aan de slag met de peterseliewortel. Ik blijf het een moeilijke groente vinden, en besloot om er de soep mee klaar te maken die vermeld werd in de Uilenbrief van 9 november. Het groen had ik -net als vorige keer- bij ontvangst van het pakket gespoeld, fijngesneden en ingevroren. Ik gebruik ze in allerlei gerechten als bladpeterselie.

Voor de soep:

Je fruit een gesnipperde ui en 2 geraspte teentjes look in wat olijfolie, voegt er een geschilde en in kleine stukjes gesneden aardappel, een in kleine stukjes gesneden courgette, en de geschilde en in kleine stukjes gesneden peterseliewortel aan toe. Eventjes meebakken, en daarna 1 liter bouillon, 1/4l melk  en 2 laurierblaadjes aan toevoegen. Alles een kwartiertje (tot de groenten gaar zijn) koken, het laurierblad verwijderen, een beetje mierikswortelpuree toevoegen, en de soep mixen. Op smaak brengen met zout.

De soep viel hier heel goed in de smaak, maar wie andere gerechten weet met deze groente mag het mij altijd laten weten.

Soep met peterseliewortel en courgette



In het pakket van afgelopen vrijdag zaten rode bieten. Nog zo'n moeilijke groente hier thuis, die enige creativiteit van mij vergt om ze 'verkocht' te krijgen aan mijn huisgenoten. Ik heb er deze keer een hartige taart mee gemaakt, met rode ui en geitenkaas. De oudjes vonden het lekker, maar ons mussenjongske (al van bij haar geboorte een moeilijke eter - en dat is nog licht uitgedrukt) vond het weer niks. Volgende keer zal ik er dus weer iets anders mee moeten bedenken.

Nodig:
  • 700g rode ui, fijngesneden
  • 400g rode biet, gaargekookt en in blokjes gesneden
  • een rol bladerdeeg
  • 150g geitenkaas
  • takjes tijm
  • 3 eetlpls balsamico-azijn
  • 1 eetlpl vloeibare honing
  • 1 stijfgeklopt eiwit
Werkwijze:
  • de ui in ongeveer 20' gaarstoven en er daarna de balsamico-azijn en een 5-tal takjes tijm aan toevoegen
  • Als de azijn opgenomen is door de uien de bietenblokjes en de honing aan toevoegen. Omroeren tot alles blinkt en eventueel bijkruiden met peper en zout.
  • Oven voorverwarmen op 180°C.
  • Deeg 20' blind bakken en daarna nog 15' gewoon verder laten bakken.
  • Het stijfgeklopte eiwit op de bodem verdelen en daarop de groentenmengeling brengen.
  • Schijfjes geitenkaas opleggen
  • Taart nog een 15-tal minuten verder laten bakken (of tot de geitenkaas begint te verkleuren).
Hartige taart met rode bietjes, rode ui en geitenkaas
Vanmiddag werd er bij thuiskomst weer elegant neergeploft in de zetel, maar ik heb mijzelf verplicht om de savooi uit het pakket van deze week onder handen te nemen (gewoon fijngesneden, geblancheerd en daarna gestoofd met een sjalotje en wat gerookt spek). En morgen? Morgen ga ik aan de slag met de daikon. Al heb ik voorlopig nog géén idee wat ik daar weer mee uit mijn mouw ga schudden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten