zaterdag 3 november 2012

Bordje rode biet met gerookte paling en mierikswortelsaus

Ik moet toegeven: toen ik ze vorige week in mijn groentenpakket vond wist ik niet wat er mee aan te vangen. Nog nooit zelf gegeten, maar wel al veel horen zeggen dat ze 'naar aarde' smaken. Vandaar een beetje euhm.. mijn twijfel.
Vandaag toch maar dit receptje uitgeprobeerd en ik moet zeggen: ze vallen me reuze mee! Foto is een beetje wazig. Omdat ik niet kon wachten om aan mijn bordje te beginnen..

Nodig:
  • 1 kleine rode biet per persoon, om te koken
  • 1 kleine rode biet om te raspen
  • gerookte paling
Voor de mierikswortelsaus:
  • een potje mierikswortel met room (gevonden in de Colruyt bij de gedroogde kruiden)
  • een scheutje Worcestersersersersershire saus
  • zure room
  • beetje citroensap
  • zout
Bereiding:
  • schil de bieten (behalve ene die je overhoudt om te raspen) en kook ze een tiental minuten in water met een snuifje suiker en een scheutje azijn. Haal de gekookte bieten uit het water en snij de ene helft in brunoise. Van de andere helft maak je mooie schijfjes.
  • Rasp de overgebleven biet.
  • Voor de mierikswortelsaus doe je een koffielepel 'mierikswortel met room' in een potje. Doe er een flinke scheut Worcestershire saus bij, twee koffielepels zure room, wat citroensap en een snuifje zout. Roer goed om.
  • Dresseer het bord: leg kleine stukjes gerookte paling op een bordje. Leg daar de partjes en schijfjes van de gekookte biet rond. Voeg de geraspte biet toe en werk af met de mierikswortelsaus.
Ik zou dit gerecht gerust durven serveren tijdens een feestelijk etentje!

Gerookte paling met rode biet en mierikswortelsaus




Geen opmerkingen:

Een reactie posten