zondag 28 oktober 2012

Winterse Chinese kool soep

Vorige week was de Chinese kool die ik bij Livinushof kocht zodanig groot, dat ik er gemakkelijk twee maaltijden aan had. De groente is enorm veelzijdig, je kan er eigenlijk alle kanten mee uit: dampende stamppoten, rauw in salades, ... Ik wokte de eerste helft met een ajuintje en werkte af met wat Alpro Soyaroom. Van de andere helft brouwde ik gisteren een heerlijk wintersoepke.

Nodig:
  • halve Chinese kool (of 1 kleine)
  • 1 dikke prei
  • 1 grote ajuin
  • 2l kippenbouillon
  • 3 aardappelen, geschild en in stukken gesneden
Werkwijze:
  • Spoel de prei en snij samen met de ajuin in stukken
  • Stoof aan in wat boter
  • Spoel en snij ondertussen de Chinese kool in fijne reepjes
  • Voeg bij de prei en de ajuin en laat even meestoven
  • Overgiet met 2l kippenbouillon en voeg de aardappelen toe
  • Laat 20' koken en mix fijn.
Als garnituur heb ik er wat gemalen parmezaan ingestrooid en een paar schellekes chorizo die nog in mijn ijskast lagen in kleine stukjes gesneden en opgebakken.

Chinese kool soep
 

1 opmerking: